تازه های اخبار تازه های اخبار

در میزگردی با حضور روسای شعب موفق مدیریت خراسان رضوی مطرح شد

بازاریابی و پیگیری مستمر رمز موفقیت در جذب منابع و وصول مطالبات

سه شعبه کوهسنگی مشهد، میدان راه آهن مشهد و میدان آزادگان گناباد از شعب تحت پوشش مدیریت شعب خراسان رضوی در زمینه های جذب منابع، وصول مطالبات و صدور ضمانتنامه با تلاش و همت مضاعف کارکنان توانستند در شش ماهه ابتدای سال جاری موفقیت های خوبی را کسب کنند. به منظور آگاهی از نحوه کسب این موفقیت ها با سیدمهدی حسین زاده مقدم رییس شعبه کوهسنگی ، مجید منصوری رییس شعبه میدان راه آهن مشهد و محمدحسین صادقی رییس شعبه میدان آزادگان گناباد گفتگویی را انجام داده ایم که با هم می خوانیم.

سه شعبه کوهسنگی مشهد، میدان راه آهن مشهد و میدان آزادگان گناباد از شعب تحت پوشش مدیریت شعب خراسان رضوی در زمینه های جذب منابع، وصول مطالبات و صدور ضمانتنامه با تلاش و همت مضاعف کارکنان توانستند در شش ماهه ابتدای سال جاری موفقیت های خوبی را کسب کنند.

به منظور آگاهی از نحوه کسب این موفقیت ها با سیدمهدی حسین زاده مقدم رییس شعبه کوهسنگی ، مجید منصوری رییس شعبه میدان راه آهن مشهد و محمدحسین صادقی رییس شعبه میدان آزادگان گناباد گفتگویی را انجام داده ایم که با هم می خوانیم.

* ضمن ارایه توضیحاتی در ارتباط با سوابق شعبه، موفقیت های کسب شده درخصوص رشد منابع شعبه در شش ماهه ابتدای سال جاری، را ناشی از چه اقداماتی می دانید؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد: شعبه کوهسنگی مشهد از شعب درجه 4 تحت پوشش مدیریت است که در تاریخ 1383/12/27 افتتاح و دارای 6 نفر نیروی انسانی می باشد.

منابع شعبه در پایان سال 92 بالغ بر 168 میلیارد ریال بوده که در پایان شهریور ماه 93 به مبلغ 425 میلیارد ریال رسیده است که 153 درصد رشد را نشان می دهد که توانسته ایم در بخش جذب منابع رتبه دوم را در بین شعب استان کسب کنیم که این مهم ناشی از ارایه سبد خدمات بانک به مشتریان، شناسایی مشتریان هدف، بازاریابی مستمر، معرفی خدمات جدید بانک، مشتریان قدیمی و در نهایت تکریم ارباب رجوع است.

 
 
 
 
 
رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: شعبه راه آهن مشهد در سال1377/12/24 افتتاح گردید، درجه شعبه 4 و تعداد 5 نفر پرسنل دارد.

مانده منابع شعبه در پایان شش ماه بالغ بر 109 میلیارد ریال است که نسبت به ابتدای سال معادل 75% رشد داشته است که این افزایش منابع را ناشی از بازاریابی و پیگیری خستگی ناپذیر پرسنل در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی و ارایه خدمات ویژه به مشتریان خاص و تکریم ارباب رجوع می باشد.

 
 
 
 
رییس شعبه آزادگان گناباد: شعبه آزادگان گناباد در اسفندماه سال 1388 افتتاح شد و تعداد پرسنل شعبه در حال حاضر 5 نفر می باشد و مانده منابع شعبه در پایان شش ماه بالغ بر 67 میلیارد ریال است که نسبت به ابتدای سال معادل 43% رشد داشته است.

انتخاب مشتری و معرفی کامل و شفاف حساب های موجود در بانک به مشتری انتخاب شده، تاثیر زیادی در موفقیت و جذب منابع دارد. من از تمام فرصت ها در ساعات ادارای و غیراداری برای این مهم استفاده می نمایم. پس بطور خلاصه: انتخاب مشتری، احترام به مشتری و انتقال مزایای سبد خدماتی بانک بصورت شفاف و صادقانه به مشتری را می توانم از عوامل موفقیت شعبه برشمارم. که این امر باعث شده در شش ماهه اول 93 رشد 43 درصدی منابع را داشته باشیم. ناگفته نماند که طراحی و ارایه حساب های متنوع از سوی بانک جای تقدیر و تشکر دارد.

 
* عملکرد شعبه خود را در 6 ماهه ابتدای سال جاری در سایر بخش ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد با صدور 17 فقره ضمانتنامه به مبلغ 5 میلیارد ریال توانسته ایم در بخش صدور ضمانتنامه رتبه سوم را در بین شعب استان کسب نماییم.

رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: در بخش وصول مطالبات با پیگیری تمامی پرسنل شعبه در تمام ساعات اداری و غیراداری و از طریق تلفن، SMS، نامه و ... و همدلی و تشویق پرسنل، مطالبات شعبه در بخش عقود مبادله ای عادی 41 درصد کاهش داشته است.

رییس شعبه آزادگان گناباد: وصول مطالبات در شعبه بصورت روزانه و از اولین قسط پیگیری می شود. در زمان تشکیل پرونده نکات لازم درباره پرداخت به موقع اقساط به مشتری گوشزد می شود، که امیدوارم با تلاش و کوشش مجدانه همکاران بتوانیم کاهش چشمگیری را در آینده شاهد باشیم

* تا چه اندازه فعالیت در امور بازاریابی می تواند در جذب سپرده نقش داشته باشد؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد: بازاریابی فراگیر و مستمر و شناسایی بنگاه های اقتصادی و مالی خصوصاً در حوزه مسکن و ساختمان تاثیر بسزایی در جذب منابع دارد.

رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: بازاریابی یکی از مهمترین اصول در جذب منابع با توجه به گستردگی وتنوع محصولات بانک ها و موسسات مالی در ارایه خدمات مطلوب به مشتریان است و شناسایی بانک مسکن بعنوان یک بانک تخصصی با توجه به مزایای حساب های بانک و سبد متنوع خدمات نسبت به سایر بانک ها و شناسایی آن ها به مشتریان خاص در ارتباط با این بانک نیاز به یک بازاریابی هدفمند و جامع و با پیگیری های خستگی ناپذیر همکاران دارد.

رییس شعبه آزادگان گناباد: امروزه انسان به کمک تبلیغات و بازاریابی درست می تواند به موفقیت دست یابد. بانک ها هم نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند بلکه بیش از سایر مشاغل نیازمند بازاریابی و تبلیغات هستند. باتوجه به تعداد زیاد بانک ها و مؤسسه های مالی، بانکی موفق تر خواهد بود که تبلیغات بهتر و بیشتری و بازاریابی دقیقتری انجام دهد. این ما هستیم که باید به بازار وارد شده و محصولات خود را عرضه نماییم و مشتری را دعوت به افتتاح حساب نماییم.

* برای ارایه خدمات بهتر و مطلوب تر به مشتریان چه راهکاری دارید؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد: 1- حسن شهرت و قدمت بانک 2- تکریم ارباب رجوع 3- شناسایی مشتریان هدف 4- سعی در ارایه خدمات سریع و مطلوب 5- معرفی سبد خدمات بانک 6- ارایه خدمات بانکداری الکترونیک 7–ارتقای سیستم های نرم افزاری 8- اختصاص بیشتر هدایای تبلیغاتی بانک از راهکارهای مطلوب جهت خدمات بهتر به مشتریان است.

رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: برای ارایه خدمات بهتر و مطلوبتر بانک مسکن بایستی به سمت بازاریابی نوین حرکت کند، در بازاریابی نوین ابتدا باید تصویر ذهنی مورد انتظار مشتری را شناسایی و سپس خدمات خود را تدارک دیده و تبلیغ نماید. و همچنین با توجه به ابزارهایی که بانک در اختیار ما قرارداده است به عنوان یک مشاور باید توانایی پاسخگویی به نیازهای مشتریان را در بین همکاران تقویت نماییم و سایر موارد دیگری که در ایخصوص می توانیم به آن اشاره کنیم حفظ آراستگی شعبه و همکاران تا مشتری در شعبه احساس آرامش نماید، آموزش پرسنل در امور محوله و انجام به موقع و سریع خواسته های مشتری و ایجاد رابطه دوستی با ایشان می باشد.

رییس شعبه آزادگان گناباد: سیستم ها را تجمیع و کیفیت آن را ارتقا دهیم تا مشکلات فراروی شعبه در انجام سریع و به موقع امور مشتریان به حداقل برسد. ضمن رعایت قوانین و دستورالعمل ها تا حد ممکن فرایند انجام امور مشتریان را تسهیل نماییم. در بخش تخصیص منابع تنوع داشته و برای حساب های ارزان قیمت تسهیلات ویژه درنظر گرفته شود و به شعب نیز دراینخصوص تفویض اختیار گردد.

* نقش کارکنان را در کسب موفقیت های شعبه چگونه ارزیابی می کنید؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد: کارکنان با حسن خلق و احترام به مشتریان و تسریع در فرایند ارایه خدمات به مشتریان نقش بسیار مهمی را در دست یافتن به اهداف بانک ایفا می کنند.

رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: کارکنان شعبه رابطه مستقیم با مشتری دارند و همچنین بازاریابی دقیق و مناسب و ارایه خدمات بانکی از سوی آن ها برای مشتریان انجام می پذیرد که این امر باعث نقش آفرینی کارکنان در صف می باشد و به نظر من یکی از اصولی ترین عوامل موفقیت هر شعبه داشتن کارکنانی دلسوز با اطلاعات کافی در مورد خدمات بانکی می باشد.

رییس شعبه آزادگان گناباد: کارکنان در شعبه همانند یک تیم هستند. هرچه همدلی و تفاهم و دوستی بین افراد یک تیم بیشتر باشد، امکان موفقیت آن ها بیشتر خواهد بود. هنر نگه داشتن مشتری از هنر جذب ایشان کمتر نمی باشد که این امر بیشتر به کارکنان پشت باجه برمی گردد. ما یک گروه هستیم و اگر موفق شده ایم، نتیجه تلاش همه گروه بوده است که من به نوبه خودم از تلاش همکارانم در شعبه تشکر می نمایم.

* در حال حاضر خدمات بانک مسکن در مقایسه با دیگر بانک ها را چگونه می بینید؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد: در بخش تخصصی مسکن با توجه به قدمت و سابقه بانک و تنوع خدمات در این بخش سایر بانک ها قابل مقایسه با بانک مسکن نمی باشند و از لحاظ تنوع در ارایه سبد خدمات و انواع حساب ها بویژه سپرده ممتاز قابل رقابت با سایر بانک ها می باشد.

رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: در حال حاضر سبد خدماتی بانک مسکن از بقیه بانک ها چیزی کم ندارد و این موسسات مالی هستند که در رقابت با بانک ها (سود و تسهیلات بالاتر) بیشتر باعث جذب مشتریان شده و در رقابت با بانک ها پیروز از میدان بدر می شوند. البته ناگفته نماند در فضای رقابتی امروز برای جذب مشتری باید محصول و یا خدمات را به موقع ارایه نماییم تا بتوانیم گوی سبقت را از سایر مؤسسات و بانک ها برباییم.

رییس شعبه آزادگان گناباد: بانک مسکن در بخش سپرده ها چیزی از سایر بانک ها کم ندارد که این امر ناشی از تصمیمات شایسته مقامات عالی بانک است ولی در بخش تسهیلات تنوع تسهیلات ما نسبت به سایر بانک ها کم و در اکثر مواقع به تسهیلات مسکن خلاصه می شود که این امر باعث می شود تعداد زیادی از مشتریان را از دست بدهیم.

* آیا شعبه برای حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید تصمیم اتخاذ کرده است؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد: بله تکریم مشتریان قدیمی در سرلوحه امورات شعبه بوده و ارایه خدمات سریع و مطلوب به آنان باعث معرفی بانک توسط مشتریان قدیمی به افراد جدید و به تبع آن جذب مشتریان جدید می گردد.

رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: یکی از هدف های اصلی شعبه حفظ مشتریان قدیمی با ارایه خدمات مطلوب وسریع به آن ها و ایجاد محیطی دوستانه و آرام از راه های بقای آن ها می باشد. شعبه برای مشتریان قدیمی که حساب های خود را فسخ نمودند با ارسال نامه از خدمات جدید بانک ها آن هارا آشنا نموده و باعث برگشت بعضی از آن منابع به شعبه شده است و برای مشتریان جدید و گذری با ارایه خدمات مطلوب و بازاریابی پرسنل در اطراف شعبه وتوضیح خدمات بانک مسکن ومزیت رقابتی آن با سایر بانک ها باعث جذب مشتریان جدید شده است.

رییس شعبه آزادگان گناباد: سیاست ما این است که مشتری قدیمی را حفظ نموده و از طریق آن ها به مشتریان جدید نیز دسترسی پیدا کنیم که در این خصوص تاحدودی موفق شده ایم. بعنوان مثال به مشتری که حساب جاری فعال دارد توصیه می کنیم که گیرندگان چک های خود را به سمت حساب های ممتاز بانک مسکن هدایت نماید و اینجانب نیز در هر موقعیتی که پیش آید وارد امر بازاریابی شده و نسبت به جذب منابع از مشتریان جدید اقدام می نمایم.

* در رسیدن به اهداف مورد نظر بانک با چه چالش هایی مواجه هستید؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد: عدم تمرکز سیستم های متعدد در یک سیستم جامع و کامل نرم افزاری با پشتیبانی بالا 2- زمانبر بودن نصب پایانه های فروشگاهی

رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: 1- نرخ سود: بالا بودن نرخ سود موسسات مالی و اعتباری در مقایسه با نرخ سود بانک ها

2- عدم امکان پرداخت تسهیلات بدون سپرده به فوریت و به آسانی به مشتریان

3- اجرای دقیق دستورالعمل های بانک مرکزی توسط بانک مسکن نسبت به سایر بانک ها

رییس شعبه آزادگان گناباد: در بخش جذب سپرده، نداشتن تسهیلات در قبال سپرده های مشتریان باعث شده که تعدادی از مشتریان با مبالغ بالا را از دست بدهیم و در بخش تسهیلات، نداشتن تسهیلات متنوع در سایر بخش ها غیر از مسکن باعث شده که نتوانیم به مشتریان قول تسهیلات دهیم که این امر نیز باعث از دست دادن مشتریان زیادی می شود.

* خدمات الکترونیک بانک مسکن در پیشبرد اهداف بازاریابی تا چه حد مؤثر است؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد: با عنایت به افزایش روز افزون استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و تقاضای انجام امور بانکی به صورت غیرحضوری به جهت سهولت استفاده از آن توسط مشتریان و همچنین توسعه و سرمایه گذاری سایر بانک ها در این زمینه، باعث گردیده تحقق اهداف در امر بازاریابی تا حد بسیار زیادی به توسعه خدمات الکترونیک بانک گره بخورد.

رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: ترغیب مشتریان برای استفاده از خدمات الکترونیک بانک در پیشبرد اهداف بانک و بازاریابی مشتریان تاثیر به سزایی داشته که این امر باعث کاهش مراجعه مشتریان به شعبه و کاهش هزینه های عملیاتی بانک شده است.

رییس شعبه آزادگان گناباد: امروزه بدون بانکداری الکترونیک عملاً نمی توان بانکداری نمود و در امر بازاریابی نیز بانکداری الکترونیک نقش سازنده ای دارد. از POS فروشگاهی گرفته تا اینترنت بانک که انجام امور مشتریان را تسهیل نموده و رضایت مشتریان را به دنبال دارد که به نوبه خود یک نوع بازاریابی است.

* و سخن آخر؟

رییس شعبه کوهسنگی مشهد: نیروی انسانی در هر سازمانی مهم ترین عامل در موفقیت و پیشبرد اهداف عالیه آن سازمان می باشد. لذا ترغیب، توجه و برانگیختن عامل انسانی در پیشرفت یک سازمان بسیار مهم می باشد.

رییس شعبه میدان راه آهن مشهد: و سخن آخر اینکه تجربه نشان داده همکاران مسلط به بخشنامه ها و خدمات بانک، ایجاد محیطی دوستانه و آرام در شعبه و همچنین ایجاد انگیزه با پاداش و تشویق کارکنان باعث پیشبرد اهداف بانک و بقای مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید می گردد.

رییس شعبه آزادگان گناباد: بخاطر وقتیکه در اختیار من گذاشتید و صبر و حوصله ای که به خرج دادید صمیمانه تشکر نموده و آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما و تمامی خانواده بانک مسکن می نمایم.
 
 
           

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                   

آخرین بروزرسانی 1394/4/24